Chung Lee Wang Gurt, Przemek Pyszczek och Sophie Tottie
Zinkensdamm, Gärdet och Slussen, Stockholm

Konstväxlingar 2021-2022

Från oktober 2021 till september 2022 visas verk av konstnärerna Chung Lee Wang Gurt, Przemek Pyszczek och Sophie Tottie i tunnelbanan som en del av Regionen Stockholms arbete med konstväxlingar – tillfälliga utställningar i tunnelbanan. Curator är Alida Ivanov för ArtPlatform, på uppdrag av Region Stockholm.

Chung Lee Wang Gurt, ”The Silver of Days”, Zinkensdamms T-bana

Med färger, linjer och volymer berättar Chun Lee Wang Gurt om individens relationer till andra och samhället i stort. I hennes motiv finner vi vardagen, tiden, förväntningar, misslyckanden och framsteg.

Genom matematiska uträkningar och experiment har konstnären sammanfört utställningens olika delar, som från början är flera enskilda målningar. Vägen fram är lika viktig som resultatet.

En detalj i ”The Silver of Days” är en hälsning till konstnären, John Stenborg, som skapat den permanenta gestaltningen på stationen. En viskning som en väldigt uppmärksam betraktare kan hitta. Wang Gurts motiv fungerar ofta så, de kan vara en form, en symbol, en allmän referens och någonting specifikt på samma gång.

Przemek Pyszczek, ”Windows on the World”, Gärdets T-bana

Przemek Pyszczek arbetar ofta med digitala förlagor. I bildserien Windows on the World skapar skuggorna en illusion av tredimensionalitet. Bilderna refererar till fönster med säkerhetsgaller som konstnären dokumenterat på resor genom sitt hemland. När vi tittar in genom fönstren möts vi av livliga och glada färger, en palett konstnären hämtat från modernistisk arkitektur i Polen. I fälten skymtar man en svunnen tid.

Pyszczek har använt sig av arkivbilder från efterkrigstiden (1950 till 1980-talen), en tid av återuppbyggnad i Polen. I fotografierna är framtidstro och hopp är ett övergripande tema. Detta går hand i hand med vad den modernistiska arkitekturen i bakgrunden representerade under denna period och dess igenkännbarhet globalt.

Konstnären intresserar sig av dessa bilders tvetydighet: att det är både en glimt i ett specifikt lands historia och samtidigt visar något som skulle kunna äga rum varsomhelst under den perioden. För Pyszczek personligen så blir bilderna portaler till en tid och plats som han har kopplingar till, främmande och bekanta på samma gång. Det är den känslan han vill framföra till resenären på tunnelbanan, här är en vardag som är lik vår egna men annorlunda.

Sophie Tottie, ”Frihet är en praktik”, Slussens T-bana

””There is no institution that guarantees freedom. Freedom is a practice that is carried out in certain moments. But there are no institutions, legal code, political discourse that would ever guarantee freedom, because freedom is a practice.”*

Teckningen som löper längs med båda de båda perrongerna på Slussen utgår från friheten som en praktik i odjurets mage – ett slags maskinellt, strukturellt odjur som består av olika mer eller mindre synliga sammansättningar av idéer om hastighet, effektivitet och kommersiell profit vilka alla laborerar med motsatser som abstraktion och närhet.  Tanken om Slussen som ett odjur utgår från en kritik av modernism och industrialism som en ständig rationell och linjär framgångssaga. En kritisk diskussion som idag intensfieras utifrån dessa utopiska tankars fortsättning i dagens samhälle.

”FREEDOM IS A PRACTICE” består av flera bildlager – lager som inte bara genererar förskjutningar mellan trafik och reklam där hastighet konkurerar med tillgänglighet, förfrämligande och konfrontation – men också lägesändringar mellan lagren. Bokstäver transformeras till och ur en streckkod och sammansmälter med cirkelformade målningar. Verket experimenterar också med stationens utsträckthet genom att testa att förskjuta gränser för hur vi upplever och kategoriserar bilder och linjer i en miljö präglad av trafik och information.

Projektledare: Susanne Ewerlöf, Region Stockholm.

Konstrådgivare: Alida Ivanov, ArtPlatform.

Alla foton är tagna av Hans Ekestang.

Läs mer på Region Stockholm: www.regionstockholm.se/kultur/konst-i-kollektivtrafiken/konstvaxlingar-i-tunnelbanan/