I samband med nybyggnationen av Mora Lasarett uppfördes ett flertal konstverk på uppdrag av Bild och Form i Region Dalarna. Projektet med konsten på Mora Lasarett slutfördes 2023 och innefattade fem platsspecifika konstnärliga gestaltningar, samt placering av löskonst från Region Dalarnas konstsamling.
ArtPlatform var projektledare för arbetet med konsten till lasarettet. Det innefattade bland annat framtagande av konstprogram och uppdrag för konstnärer, samt genomförande av föreläsningsserie om konst i vårdmiljö. I uppdraget ingick även samordning av upphandling, och projektledning av skiss- och produktionsfasen, samt framtagandet av en broschyr om konsten på Mora Lasarett.
Alvaro Campo: Att återvilda tiden
Alvaro Campos gestaltning till Lasarettet består av flera delar och utfördes i nära samspel med arkitektur och landskapsarkitektur. Utanför huvudentrén finns ett stort block av älvdalskvartsit med en cirkelformad ekbänk på vilken det står: att sitta med stenen som funnits i 1,5 miljarder år. När det är mörkt ute tänds ljusprojektioner som ger känslan av att befinna sig under ett lövverk – ett skuggspel som bland annat samlats in från skogar i närheten av Mora.
Gestaltningen belyser skillnaden mellan tid som bygger på naturens rytmer, den vilda tiden, och den industriella mätbara tiden. På innergården blir älvdalskvartsiten till stora skulpturer med ljuscirklar som drivs av ett specialbyggt vindkraftverk som genererar ström från sjukhusets frånluftstrumma. Det blir en symbol för den mänskliga tiden, som också drivs av aktiviteten inne i lokalerna. Väl inne i byggnadens trapphall finns gestaltningens tredje del – en samling ljusellipser, likt gravitationsbanor som placerats i taket. I dess mitt finns ett par fotspår och därovan en spegel i centrum av gravitationsfältet där tiden enligt fysikens lagar saktar ned.
Sepidar Hosseini: Ett välkomnande mönster
Formgivaren och konstnären Sepidar Hosseini skapade lasarettets kontrastmarkeringar på glaspartierna. Utgångspunkten var textilier från Zorns textilkammare, specifikt de hjärt- eller klöverliknande mönster som återfinns på flera väskor och kjolsäckar från Mora.
Maria Bajt: Någonstans ovan regnbågen
Maria Bajts konstnärliga gestaltning tar ett helhetsgrepp på habiliteringens miljö. Verket återkommer på väggar, glas och i skulpturform med interaktiva inslag som klättring. Konstverket lyfter på ett lekfullt sätt fram de fyra elementens magi och sagoväsen. Konstnärens vision var att gestalta en helhet med en positiv och optimistisk utstrålning där konstverken och färgsättningen genererar ljus och energi och talar till alla sinnen.
May Lindholm: Ängsklockan
Vårdcentralens innergård ska fungera som ett utomhusväntrum när vädret tillåter. Dess konstnärliga gestaltning inspirerades av Dalarnas landskapsblomma och bjuder in till lek för barnen som vistas på platsen, samtidigt som den blir ett färgstarkt inslag i miljön. Genom en spegel på väggen riktas solljuset mot skulpturen mitt på dagen. Gestaltningen gjordes i samarbete med Tove Franzén Lindholm.
Sara Lundberg: Ingen utom jag
Konstnären och barnboksförfattaren Sara Lundberg har gjort en serie verk med barn och unga i fokus för vårdcentralen som är en del av det nya lasarettet. Serien i 22 delar är en berättelse om en pojkes äventyr i en gummibåt, längs vatten, en flod och en sjö. Bilderna är också grunden till en bok av Sara Lundberg med samma titel som ges ut av Natur & Kultur bokförlag under 2024. Boken finns också att läsa i vårdcentralens väntrum.
När konsten valts ut till Mora Lasarett har en stor del av den lösa konsten hämtats från Region Dalarnas konstsamling. Till samlingen har man för vissa platser gjort kompletterande nyinköp av konstverk i samverkan med arkitekt och verksamhetsrepresentanter.
Konstprojektledare: My Draiby-Fredberg/ArtPlatform