Gnistrande rymd, 2025
Jönköpings läns museum, Jönköping

Gnistrande skymd

Gnistrande skymd var titeln på ett konstnärligt program på Jönköpings läns museum 22 mars 2025 och en del av det konstnärliga undersökandet av industriområdet Valplatsen. I samband med förprojekteringen av det nya bostadsområdet Valplatsen initierade kommunen ett unikt samarbete där konstnärliga perspektiv gavs en central roll i utforskandet av platsens identitet i samverkan med projektgruppen. Genom att fördjupa sig i Valplatsens geografi, historia, framtid fick konstnären Hillside projects, Pontus Pettersson, Cecilia Germain och curatorn Alba Folgado möjlighet att lyfta fram aspekter av platsen som annars kanske inte skulle beaktas i en traditionell planeringsprocess.

Genom detta initiativ vill kommunen utforska nya sätt att integrera konst i stadsutveckling, där konstnärliga perspektiv kan ge värdefulla insikter och bidra till att forma en plats med stark identitet och djup förankring i både historia och samtid.

Joel Albinsson, konstintendent Jönköpings kommun

Hillside Projects har studerat Valplatsen genom flertal performativa och temporära verk där ljud, språk och växtligheter undersökts. Det har tagit sin form som vandringar, interventioner och transdisciplinära samarbeten. Däribland med odlingsgruppen ÖK Kolonilott på Österängens konsthall, Gräshagens kyrkokör och kompositör/konstnärsduon Rördrom. Cecilia Germain och Pontus Pettersson engagerade sig i två upplevelser som erbjuder en komplementär syn på den imaginära och konceptuella uppfattningen av platsen enligt Hillside Projects. De alla tar sig an kontextualiserade och förskjutna berättelser om Valplatsen genom de material, affärer och människor som ger platsens dess karaktär.

Dessa undersökningar och konstnärliga synpunkter ryms under paraplyet Gnistrande skymd som mötte besökare i korridorer, trappor och rum på Jönköpings Läns Museum. Ett program som bjuder in till att drömma om en plats och kliva in i en annan.

Programmet curerades av Alba Folgado med stöd och vägledning av ArtPlatform, Jönköping Kommun och Jönköpings läns museum.

Konstnärer: Hillside Projects, Pontus Pettersson, Cecilia Germain
Kör: Gräshagens kyrkokör
Kompositör: Rördom
Curator: Alba Folgado

Det alldagligas märklighet

Hillside Projects & Rördom tillsammans med Gräshagens kyrkokör
Performance kl. 12.00 och 13.30, ca 20 min
2025

Gräshagens kyrkorkör, ledd av Valentina Viktorivitch, framför ett körverk där de sjunger det banala och det konstiga i vardagen, det ordinära i sin enkelhet, en ljudhärmande tolkning av Valplatsen. Körmedlemmarna och Viktorovitch bär korta capes gjorda av skjortor från Erikshjälpen, Huskvarna. Kostymen är skapad av Pontus Pettersson.

Under en längre tid har Hillside Projects lyssnat på och transkriberat Valplatsens mångfacetterade ljudlandskap. Uuuhhmmm ssschhh iiii uuuhh. Ljudhärmande ord som beskriver vardagens konstigheter har transkriberats och fyllt en anteckningsbok. Boken har skickats till kompositör/konstnärsduo Rördom med en inbjudan att transformera de ljudhärmande orden till ett partitur. I läsandet av anteckningsboken har Rördom letat efter ljudmässiga mönster i material, rytmer och rörselser. Därefter skapade de ett partitur där bristfälliga översättningar mellan verkligheter skapar kedjor av ekon från Valplatsens nedtecknade ljud. Ett ljudlandskap av det glittrande skymda.

Hillside Projects & Rördom tillsammans med Gräshagens kyrkokör, Det alldagligas märklighet, 2025.

Väggen sjunger kroppens talan

Pontus Pettersson
Performance, ca 3 timmar
2025

Utifrån Pontus långsiktiga utforskande av vatten i All Departures Are Waves växte ett performativt konstverk fram, nästan som en action painting – men med kläder som material. Verket återuppstod med utgångspunkt i gamla kostymer och second hand-plagg från Erikshjälpen i Huskvarna. Med tygets texturer och nyanser som om de vore penseldrag använder Pontus kläderna inte bara som en duk utan också som en metafor. På så sätt bjuder han in oss att reflektera över vattnets strömmar, dess flöde, dess cykler och dess konsumtion, och över dessa kopplingar till Valplatsen. Genom häftpistolens rytmiska rörelse tar en platsspecifik muralmålning form, vävd av tyg och inspirerad av platsens färger, vattnets användning, dess konturer och outsagda historier.

Tack till Erikshjälpen i Huskvarna.

Pontus Pettersson, Väggen sjunger kroppens talan, 2025.

Valplatsens Internationella Apotek – En botanisk installation och drickbar workshop baserad på kunskap och utbud en hittar i Valplatsens omnejd

Cecilia Germain
Installation och tea-workshop i Röda salen (teceremoni kl.13.00)
2025

Cecilia Germain har varit ute på ett antal promenader, bussturer, butiksbesök och samtal med grannar kring Valplatsen. Hon har hittat och köpt ett antal örter från ”invandrar butikerna”, torkade växter som används för infusion och som har flera ursprung: Syrien, Eritrea, Somalia eller Libanon. På det sättet har hon ritat en ny karta över platsen, bortom kartografens logik. En karta som växer fram ur berättelser om minnen och botanik. Runt Valplatsen finns vägar och stråk som bara de invigda vet att använda. Det är som en Sidenväg mellan hus och kvarter som öppnar upp sig för att hitta otaliga blommor, örter och frökapslar som följt mänskligheten i årtusenden genom en sådan vardaglig och global praktik som att dricka te.

Under Cecilia Germains intervention kunde besökare ta del av en botanisk installation och experimentera med botaniska ingredienser inköpta runt Valplatsen. När en praktik som påbörjades i Khartoum fortsätter på Österängen sker en förskjutning och ett närmande, minnen och den nya platsen vävs samman. Kartan expanderar….

Cecilia Germain, Valplatsens Internationella Apotek, 2025.

Om konstnärerna

Hillside Projects (HP) är en Stockholmsbaserad konstnärlig enhet där Emily Berry Mennerdahl och Jonas Böttern är medlemmar. HP utgår från ett konceptuellt ramverk för att undersöka tankar kring misslyckande, översättningar och kraschade symbioser. HPs verk tar sin form som video, performance, text och vandringar och ofta genom samarbeten med andra. Berry Mennerdahl har en masterexamen i fri konst från Concordia University, Montreál (CA) och Böttern en masterexamen i fri konst från Konstfack. Ett urval av utställningar och framträdanden inkluderar PhotoKTM (NL), Röda sten konsthall (SE), Bonniers konsthall (SE), Oyoun Kultur NeuDenken (DE). Under 2023/2024 var HP residensstipendiater på IASPIS konstnärsnämnden Stockholm.

Pontus Pettersson är en svensk konstnär och koreograf baserad i Stockholm. Hans konstnärliga arbete är en blandning av olika praktiker och genrer, där text, föremål, skulpturer och koreografiska instruktioner är sammanlänkade. Genom att tillämpa koreografi på allt han gör, går hans arbete från installationer, poesi och fontäner till objekt, kattpraktik och dans. Pontus fick sin dansutbildning vid Danmarks nationella skola för scenkonst och har en masterexamen i koreografi från Stockholms Konstnärliga Högskola och en i bildkonst från Konstfack. Förutom detta arbetar han med den deltagande och rörelsebaserade plattformen Delta tillsammans med Izabella Borzecka och festivalen My Wild Flag tillsammans med Karina Sarkissova.

Cecilia Germain är en svensk-kanadensisk konstnär med rötter i bland annat Västindien. Hon är utbildad på Konstfack och bor nu i Uppsala. Hennes konst tar ofta avstamp i hennes egen erfarenhet av att tillhöra Docs (Descendants of chattel slavery). Hon undersöker koloniala strukturer och vägar till avkolonisering och återtagande av kunskap, och försöker skapa former för sorg och läkning. Frågor om rättvisa när det gäller medicinska rättigheter och sjukvård, hur folkhälsa kan uppnås och hur växter används mot sjukdomar och för andliga praktiker intresserar henne också.